W każdej sieci przesyłowej konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie oraz możliwość błyskawicznego wstrzymania i kontroli przepływu przenoszonego medium. Właśnie z tego powodu zawory kulowe stanowią niezastąpiony element armatury, który sprawdza się zarówno w zastosowaniach przemysłowych, jak i w codziennych systemach domowych.
Jak działa zawór kulowy i dlaczego jego obsługa jest tak prosta?
W przypadku kurka kulowego otwarcie czy zamknięcie przepływu medium sprowadza się do obrócenia dźwigni o 90°. Wewnątrz korpusu znajduje się kula z wykonanym otworem, która ślizga się po teflonowych uszczelnieniach. W zależności od tego, czy otwór w kuli jest ustawiony w kierunku przepływu, czy też ją blokuje, instalacja pozostaje otwarta lub szczelnie zamknięta.
Sytuacje awaryjne – co zrobić w razie uszkodzenia zaworu kulowego?
Zaworki kulowe, dzięki intuicyjnej obsłudze i wszechstronnym zastosowaniom (zarówno dla gazów, jak i cieczy), cieszą się dużą popularnością. Jednak z uwagi na czynniki zewnętrzne i specyfikę przesyłanego medium, podczas prób demontażu może dojść do zapieczenia zaworu lub nawet jego zerwania z rurociągu. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Jak skutecznie usunąć uszkodzony element?
Jak odkręcić zapieczony zawór kulowy? Praktyczne wskazówki
Podczas demontażu zaworu na rurociągu klucz nastawny jest zwykle pierwszym narzędziem, po które sięgamy. Jeżeli kurek kulowy nie jest jeszcze silnie zablokowany, zwykła siła dźwigni powinna wystarczyć. W przypadku mocno zapieczonych gwintów warto jednak sięgnąć po dodatkowe wsparcie. Nafta stanowi popularne rozwiązanie, wnikając w zakamarki korodujących elementów i ułatwiając poluzowanie połączeń – choć najczęściej sprawdza się przy klasycznych złączach śrubowych.
Niezawodnym sposobem okaże się też chemia przemysłowa przeznaczona do zwalczania korozji i luzowania połączeń gwintowanych. Jednym z dostępnych na rynku produktów jest spray Rust Shock (oferta PNEUMAT), który dzięki swojej specjalnej formule skutecznie wspomaga demontaż zapieczonych elementów. Jego stosunkowo niska cena idzie w parze z wysoką efektywnością działania, pozwalając szybko i bezpiecznie odkręcić problematyczny zawór.
Urwanie zaworu na gwincie – jak sobie poradzić?
W przypadku zerwania gwintu w zaworze skutecznym rozwiązaniem bywa wykrętak, który działa przeciwnie do zwykłych narzędzi i umożliwia wyjęcie uszkodzonego fragmentu bez konieczności rozwiercania oraz ponownego gwintowania. Pomocny okazuje się także czynnik penetrujący – wystarczy spryskać zerwaną część specjalistycznym środkiem, na przykład sprayem Rust Shock z oferty PNEUMAT, który ułatwia luzowanie zablokowanych połączeń. Po krótkim czasie preparat poluzuje problematyczny element, dzięki czemu można go swobodnie wykręcić przy użyciu właściwych kluczy.
Jak uniknąć problemów z demontażem zaworu kulowego w trudnych warunkach?
Jeżeli przewidujemy, że zawór będzie eksploatowany w niekorzystnym środowisku i istnieje ryzyko utrudnionego odkręcenia w przyszłości, warto rozważyć zastosowanie bezmetalowej pasty montażowej Anti-Seize High-Tech z certyfikatem NSF. Ten rodzaj smaru jakim jest pasta montażowa WEICON zabezpiecza gwinty przed zapiekaniem oraz korozją, ułatwiając późniejszy demontaż.
Najlepszym sposobem na uniknięcie sytuacji awaryjnych związanych z rozmontowywaniem zaworu kulowego jest trafny dobór pod kątem panujących warunków pracy oraz konsekwentne przestrzeganie zaleceń eksploatacyjnych przekazywanych przez producenta bądź dystrybutora.
Planując zakup tak często stosowanych w przemyśle elementów armatury jak zawory kulowe, warto zaufać profesjonalnemu i sprawdzonemu dostawcy, takiemu jak firma Pneumat, która gwarantuje wysoką jakość produktów i merytoryczne wsparcie na każdym etapie inwestycji.
Artykuł sponsorowany